مجله آموزشی, تخصصی

انواع سیستم های خورشیدی فتوولتائیک

انواع سیستم های فتوولتاپیک

انواع سیستم های خورشیدی فتوولتائیک به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

سیستم های فتوولتائیک متصل به شبکه و سیستم های منفصل از شبکه

منظور از شبکه ، شبکه ی سراسر برق می باشد.

 

سیستم فتوولتائک متصل به شبکه

اولین

اجزای اصلی یک سیستم تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی نوع متصل به شبکه (On-Grid یا Grid-Tied) عبارتند از:

۱) پنل یا صفحه خورشیدی:

تبدیل کننده انرژی فوتون های نوری به انرژی الکتریکی می‌باشد. جهت افزایش جریان و ولتاژ تولیدی مجموعه صفحات متناسب با بار متصل، معمولاً مجموعه به صورت ماتریسی از اتصالات سری و موازی نصب می گردد.

۲) اینورتر:

برای تبدیل جریان DC تولیدی به AC جهت مصرف کننده های جریان AC  یا متناوب.

۳) کنتور دوطرفه:

مازاد یا کمبود انرژی الکتریکی تولیدی به ترتیب در طول روز و در طول شب یا روزهای ابری بر حسب کیلووات‌ساعت به شبکه تزریق یا از شبکه تأمین می گردد.مقادیر آن توسط این نوع کنتور محاسبه می گردد.هر چند که به صورت استاندارد کنتورهای دو طرفه باید در این سیستم ها استفاده شود اما در حال حاضر کنتور یک طرفه جداگانه و مخصوص این سیستم ها استفاده می شود.

  آموزش رایگان طراحی نیروگاه خورشیدی با نرم افزار PVsyst

لازم به ذکر است کنتور توسط شرکت توزیع برق نصب میگردد و هزینه بر عهده مشترک می باشد.
همچنین سیاست تشویقی شرکتهای برق منطقه‌ای جهت ترغیب مصرف‌کنندگان به نصب سیستم های خورشیدی و کمک به تولید برق شبکه سراسری، به صورت خریداری برق تولیدی توسط مصرف کننده با تعرفه بالاتری نسبت به برق مصرفی می باشد.مدت قرار داد خرید تضمینی برق ۲۰ ساله تنظیم میگردد.

مبلغ خرید انرژی بر مبنای نرخ های پایه سال ۹۵ تا سقف ۲۰ کیلووات ۸۰۰۰ ریال و بین ۲۰ تا ۱۰۰ کیلوولت ۷۰۰۰ ریال می باشد.البته این نرخ ها برای واحدهایی که با تجهیزات برخوردار از دانش فنی , طراحی و ساخت داخل احداث می شوند حداکثر تا ۳۰ درصد افزایش می یابد.

مبلغ کل خرید تضمینی به ازای برق تزریق شده به شبکه بر اساس قرائت دستگاه های اندازه گیری و صورت حساب صادره بصورت دوماهه از سوی شرکت توزیع تعیین و پس از تایید صورت وضعیت توسط ساتبا(سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) ؛ از سوی شرکت توزیع به فروشنده پرداخت می گردد.حداکثر زمان برای اجرای این امر ۵۰ روز کاری خواهد بود.

ویژگی اصلی این نوع سیستم، عدم وجود باتری برای ذخیره انرژی در طول شب و روزهای ابری می باشد.بنابراین، فقط برای مناطقی قابل استفاده است که دسترسی به شبکه سراسری برق یا شبکه محلی یا ژنراتور پشتیبان امکان پذیر است.

 

در برخی موارد برای افـزایش قابلیـت اعتمـاد سیسـتم ، از سیسـتم هـای ذخیـره کننده انرژی که عمدتاً باتری هستند ، استفاده می شود . بنابراین سیستم های متصل به شبکه سراسری برق را میتوان به دو گروه دارای سیستم ذخیره و بدون سیستم ذخیره طبقه بندی کرد .

  قیمت پنل خورشیدی چینی با کیفیت (شهریور 1400)

سیستم های برق خورشیدی متصل به شبکه برق مجهـز بـه سیسـتم ذخیـره بـه خصـوص بـرای خانـه هـای مسـکونی و محل های تجاری کوچک بسیار مناسب هستند ، زیرا در این سیستم ها از انرژی ذخیره شده برای بارهـای حسـاس ماننـد : یخچال ، روشنایی ، آسانسور ، پمپ های آب رسانی و غیره استفاده می شود .

 

سیستم فتوولتائک منفصل از شبکه

یکی از بهترین راه های برق رسانی چه در مناطق روستایی دور از شبکه برق سراسری، چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای در حال توسعه، استفاده از سیستم برق خورشیدی فتوولتائیک مستقل یا جدای از شبکه است.

اجزای اصلی یک سیستم تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی نوع منفصل یا جدای از شبکه (Off-Grid) عبارتند از:

۱. پنل یا صفحه خورشیدی:

تبدیل کننده انرژی فوتون های نوری به انرژی الکتریکی می‌باشد. جهت افزایش جریان و ولتاژ تولیدی مجموعه صفحات متناسب با بار متصل، معمولاً مجموعه به صورت ماتریسی از اتصالات سری و موازی نصب می گردد.

۲. شارژ کنترلر:

کنترل کننده ولتاژ و میزان شارژ به منظور رسیدن به منحنی بهینه شارژ و همچنین افزایش عمر مفید باتری.

۳. باتری:

ذخیره کننده انرژی برای استفاده از سیستم در طول شب و روزهای ابری. ولتاژ و ظرفیت باتری ها می بایست متناسب با تعداد روزهای ابری و میزان بار انتخاب گردد.

۴. اینورتر:

برای تبدیل جریان DC تولیدی به AC جهت مصرف کننده های جریان AC یا متناوب.

ویژگی اصلی این نوع سیستم، وجود باتری برای ذخیره انرژی در طول شب و روزهای ابری می باشد و بنابراین، ضرورتی به دسترسی به منبع انرژی پشتیبان مانند شبکه سراسری، شبکه محلی یا ژنراتور پشتیبان نمی باشد.
اما به دلیل داشتن اجزای بیشتر، هزینه نصب و نگهداری سیستم Off-Grid بیشتر از نوع On-Grid می باشد.

  شرایط و مراحل خرید تضمینی برق خورشیدی تا صد کیلووات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *