عمومی, مجله آموزشی

یک بار برای همیشه : نحوه کار پنل خورشیدی به چه صورت است؟

 

در این مطلب به بیان نحوه کار پنل خورشیدی به زبان ساده پرداخته ایم. پنل خورشیدی می تواند با جذب انرژی خورشید و تبدیل آن به برق برای خانه یا بیزینس شما کار کند.

خورشید ما یک راکتور هسته ای طبیعی است.بسته های کوچک انرژی به نام فوتون را آزاد می کند که ۹۳ مایل را از خورشید تا زمین در مدت حدود ۸.۵ دقیقه طی می کند.هر ساعت،به اندازه کافی فوتون به زمین برخورد می کند تا انرژی خورشیدی کافی برای تامین کل نیاز انرژی دنیا برای یک سال کامل تولید شود.

یک گزارش از آژانس بین المللی انرژی در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که خورشید تبدیل به منبعی انرژی با سریعترین رشد در جهان شده است. که این اولین بار است که رشد انرژی خورشیدی از دیگر منابع سوخت پیشی گرفته است.در سالهای پیش رو همه ما به طریقی از منافع برق خورشیدی بهره خواهیم برد.

 

نحوه کار پنل خورشیدی به چه صورت است؟

وقتی فوتون ها به یک سلول خورشیدی برخورد می کند،الکترون ها را از اتم هایشان جدا می کنند.اگر کنداکتور ها به مثبت و منفی سلول وصل شوند،یک مدار الکتریکی را تشکیل می دهند.وقتی الکترون ها در یک مدار شناور می شوند،الکتریسیته تولید می کنند.چند سلول خورشیدی یک پنل خورشیدی را تشکیل می دهند و چند پنل(ماژول) میتوانند از طریق سیم کشی به هم متصل شوند تا یک آرایه خورشیدی را تشکیل دهند.هر چه پنل بیشتری به کار ببرید،انرژی بیشتری تولید خواهد شد.

  شایعه یا حقیقت احداث مزرعه خورشیدی توسط انگلیسی ها

 

پنل خورشیدی از چه چیزهایی ساخته شده است؟

پنل خورشیدی فتوولتائیک از تجمع چندین سلول خورشیدی ساخته می شود.سلول های خورشیدی از سیلیکون ساخته می شوند مثل نیمه رساناها.ساختار آن ها از یک لایه مثبت و یک لایه منفی تشکیل شده است که با هم یک میدان الکتریکی تشکیل می دهند،مانند میدانی که در باتری است.

 

پنل خورشیدی چگونه تولید برق می کند؟

پنل خورشیدی برق جریان مستقیم یا DC تولید می کنند.

با برق DC الکترون ها در یک مسیر اطراف یک مدار شناور می شوند.این مورد نشان می دهد یک باتری ، برق یک لامپ را تامین می کند.الکترون ها از سمت منفی باتری حرکت می کنند.از مسیر لامپ و به سمت مثبت باتری بر می گردند.با برق جریان متناوب یا AC ، الکترون ها هول داده شده و کشیده می شوند ، مسیر معینی را حفظ می کنند ، مثل یک سیلندر موتور ماشین.

همانطور که می دانید برای شبکه برق ایران جریان AC انتخاب شده است ، چون برای انتقال در مسافت های زیاد هزینه کمتری در بر دارد.این در حالی است که پنل های خورشیدی برق DC تولید می کنند.حال چطور برق DC را به شبکه AC تزریق کنیم؟

پاسخ واضح و ساده است.از اینورتر های مخصوص سیستم خورشیدی استفاده می کنیم.یعنی در انتهای پنلها ، اینورترهای خورشیدی را قرار می دهیم ، بسته به ابعاد نیروگاه می توانیم از یک یا چند اینورتر استفاده کنیم.در مطالب آینده به انتخاب تعداد اینورتر و تفاوت های آنها با یکدیگر اشاره خواهیم کرد.برای اطلاع از مطالب آینده پیشنهاد می کنم عضو خبرنامه ی همیار سولار شوید.

  آیا پنل های خورشیدی از نور خورشید برای تولید برق استفاده میکنند یا از گرمای آن؟

 

یک اینورتر خورشیدی چه کاری انجام می دهد؟

یک اینورتر خورشیدی برق dc را از آرایه های خورشیدی می گیرد و از آن برای تشکیل برق AC استفاده می کند.اینورترها مثل مغز سیستم هستند.در کنار تبدیل برق DC به AC،همچنین محافظت خطای زمین و آمار سیستم را فراهم می کنند،شامل ولتاژ و جریان مدارهای AC و DC،تولید انرژی و ردیابی نقطه بیشینه توان.

نحوه کار پنل خورشیدی

آنچه گفته شد …

اول،نور خورشید به پنل خورشیدی در پشت بام برخورد می کند.پنل ها انرژی را به جریان DC تبدیل می کنند،که به اینورتر هدایت می شود.اینورتر برق DC را به AC تبدیل می کند که و سپس این برق به شبکه تزریق می شود.کنتوری که پس از اینورتر و پیش از شبکه قرار دارد. مقدار برق تزریق شده را محاسبه می کند و به ازای همان مقدار هر دو ماه یکبار پول فروش برق پنل خورشیدی به حساب شما واریز می شود.یک درآمد ساده و پاک

8 دیدگاه در “یک بار برای همیشه : نحوه کار پنل خورشیدی به چه صورت است؟

  1. محمد گفت:

    سلام.
    کتاب یا منبعی معرفی میکنید تا اطلاعات بیشتری در مورد ساختار خود پنل ها بدونم

    1. پشتیبان همیار گفت:

      سلام جنابت محمد گرامی در این رابطه کتابچه خط تولید پنل خورشیدی به شما پشنهاد می شود جهت دیدن کتابچه روی این متن کلیک کنید

  2. معصومه گفت:

    سلام ببخشید فتون ها از کل پنل خورشیدی باید به یک نقطه خاص برخورد کنند؟

    1. همیار سولار گفت:

      سلام خیر

  3. abolfazl گفت:

    سلام
    کنداکتور مثبت و منفی چیه؟

    1. زانا قادری گفت:

      سلام و وقت بخیر منظور از کنداکتور همان پلاریته های مثبت و منفی است و به زبان ساده تر منظور دو سر مثبت و منفی میباشد.

  4. اسماعیل گفت:

    سلام خسته نباشید من میخوام با استفاده از پول خورشیدی چراغوه ای که در خانه داشتم یک شارژر گوشی درست کنم اما فکر کنم کم اگه میشه من را راهنمایی کنید که بدانم چه میزان پنل از نظر مساحت نیاز دارم این پول که من دارم در مساحتی به حدود ۳ سانت در ۱۵ سانت..احتمال داره که کافی باشه مشکل از جای دیگری باشه؟……علامت شارژر بالا میاد اما شارژ نمی کنه

  5. زنبور عسل گفت:

    سلام سپاس از شما جالب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *