عمومی

نیروگاه خورشیدی خانگی – شرایط و مراحل

در حالی که احداث نیروگاه های خورشیدی خانگی در طول سال ها ساده تر شده است،اما مطمئنا یک فرآیند ساده و روتین نمی باشد.حتی برق کاران ماهر نیز نیاز به تمرین نصب پنل ها بر روی سقف دارند و نیاز است با شرایط محیطی و مسائل ایمنی آشنا شوند تا یک نصب ایمن و صحیح را انجام دهند.اگر می خواهید یک نیروگاه خورشیدی تا سقف 100 کیلووات (هزار متر مربع) راه اندازی کنید این مقاله برای شما نوشته شده است.

پنل خورشیدی خانگی

 

اگر علاقمند به دانستن چگونگی فرآیند احداث نیروگاه خورشیدی خانگی یا صنعتی تا سقف 100 کیلووات هستید، 5 مرحله زیر به شما کمک می کند تا بهتر این مسیر را طی کنید.

 

مرحله 1: یک پیمانکار در حوزه احداث نیروگاه های خورشیدی خانگی پیدا کنید و اطلاعات تخمینی اولیه را کسب کنید.

برای پیدا کردن یک پیمانکارخورشیدی حرفه ای،می توانید از دوستان و یا همسایگان خود که در حال حاضر از پنل های خورشیدی استفاده می کنند سوال کنید.هم چنین می توانید با تماس با مشاورین همیار سولار،از نصاب های حرفه ای و با مجوز در نزدیکی محل زندگی خود اطلاع پیدا کنید.

پیمانکار یک سری سوالات کلی درمورد خانه شما خواهد پرسید.این سولات اغلب شامل شبکه برق شما،مقدار قبض برق ماهیانه شما،میزان استحکام و طول عمر سقف شما،نوع سقف (صاف یا شیروانی) و جنس سقف شما مثلا سیمانی،سفالی و یا چوبی می باشند.علاوه بر این پیمانکارها برای تخمین زدن نهایی چند آپشن مالی را در نظر می گیرند و با توجه به هزینه ای که شما می توانید بکنید چند پلن مالی با کیفیت های مختلف عرضه می کنند.

  پنل خورشیدی برای خانه - آیا خانه شما برای پنل خورشیدی مناسب است؟

به محض این که پیمانکار خود را انتخاب کردید و از پلن هزینه ای خود آگاه شدید،فرآیند نصب سیستم خورشیدی آغاز می شود.

 

مرحله 2: ارزیابی محل نصب

در فاز طراحی،پیمانکار خورشیدی خانه شما را ارزیابی خواهد کرد تا بهترین پنل خورشیدی،اینورتر و دیگر تجهیزات را مناسب با محل و پارامتر های پروژه ی شما انتخاب کند.معمولا پیمانکار ها تجهیزات را از تولیدکننده های مختلف و با گارانتی ها و شرایط مختلف در اختیار شما قرار می دهند.

در بخشی از ارزیابی،پیمانکار یک کارشناس را برای بازدید به محل شما می فرستد و سقف،اتاق زیر شیروانی و سیستم الکتریکی خانه شما را بررسی می کند.او بهترین مکان برای قرار دادن تابلو و وسایل سخت افزاری را که سیستم شما را راه اندازی می کند انتخاب می کند.(معمولا گاراژ یا مکان بسته دیگری).هم چنین کارشناس جوانب لازم برای ارتقا سیستم شما در آینده را هم لحاظ می کند.

 

مرحله 3: طراحی و مراحل اداری نیروگاه خورشیدی خانگی

به محض این که اطلاعات و اندازه گیری ها در مرحله 2 جمع آوری شد،پیمانکار یک طرح مهندسی شده و توجیهی برای نیروگاه خورشیدی خانه شما ایجاد می کند.اگر سیستم مورد نظر شما برای مصرف شخصی باشد طرح ساده ای خواهد بود و برای شما ارسال خواهد شد.اگر قصد سرمایه گذاری و اتصال سیستم به شبکه را دارید این طرح توسط پیمانکار انتخاب شده توسط شما به شرکت های توزیع شهر و یا استان شما ارسال می شود.متاسفانه اکثر شهر ها و استان ها قوانین متفاوتی دارند که می تواند گیج کننده و سخت شود،حتی برای حرفه ای ها در این زمینه.مطمئن شوید که پیمانکاری پیدا کنید که با شرایط و قوانین اداری استان شما و شرکت توزیع آن منطقه آشنا باشد.

  آیا پنل خورشیدی میتواند برق خانگی ما را به صورت کامل تامین کند؟

طراحی و مراحل اداری به طور معمول حدود یک تا سه ماه طول می کشد(بسته به قوانین منطقه ای).پیمانکار باید شما را در جریان پیشرفت کار قرار دهد و پس از این مرحله برنامه زمانی برای نصب فیزیکی را در اختیار شما قرار دهد.

 

مرحله 4:نصب فیزیکی

به نوعی،نصب فیزیکی سیستم آسان ترین بخش فرآیند سیستم خورشیدی است.ممکن است لازم باشد در محل حاضر باشید هنگامی که نصاب ها می رسند،تا دسترسی به سقف و سیستم برقی خانه خود را به آنها بدهید.

اگر علاقمند به مشاهده فرآیند هستید،نصاب به شما و خانوادتان این اجازه را می دهد در محلی معین تمام کارها را مشاهده کنید.نصاب ها بین یک تا سه روز سیستم شما را کامل نصب می کنند(بسته به سایز سیستم شما).و پس از نصب موظف است تا آموزش های لازم را به شما ارائه دهد.

بعد از این که پنل ها روی سقف نصب شد و کار تابلو برق و تجهیزات مانیتورینگ تکمیل شد،نصاب محل کار را تمیز می کند و آخرین مرحله آغاز می شود.

 

مرحله 5:بازدید بازرس و اتصال به شبکه

مانند مراحل اداری،بازدید نهایی از سیستم توشط شرکت توزیع هم در هر استان و شهرستان کمی تفاوت دارد.بازرس شرکت توزیع یا برق منطقه ای از محل نصب بازدید خواهد کرد تا مطمئن شود که مراحل نصب طبق استانداردها تکمیل شده باشند.فرآیند بازدید بسته به محل زندگی شما،ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد.

بعد از بازدید و تاییدیه اتصال به شبکه،مامورین اداره برق در محل حاضر می شوند و کنتور مخصوص و جداگانه ای را برای اتصال سیستم خورشیدی به شبکه نصب می کنند.بنابراین سیستم شما به شبکه وصل می شود و با کنتور مخصوص میزان برق ورودی به شبکه محاسبه و درآمد آن به حساب شما واریز می گردد.

  زیباترین کاربردهای پنل های خورشیدی در دنیا

3 دیدگاه در “نیروگاه خورشیدی خانگی – شرایط و مراحل

  1. ناشناس گفت:

    من دلم نمیخواد برق رو به شبکه برق بفروشم. اگر بخوام فقط برای مصرف خانگی داشته باشم آیا راهی برای این کار دارم؟

    1. رضا نصرالهی گفت:

      بله ولی صرف اقتصادی نمی کند فعلا.

    2. سینا گفت:

      ایدر مرحله سوم توضیح داده که اگه برای مصرف خانگی میخواهید کار ساده هست طراحی سیستم آف گرید انجام میشه اگه برای فروش و سرمایهه گزاری باشه سیستم آن گرید و متصل به شبکه بزق توزیع سراسری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *