عمومی, مجله آموزشی

پنل خورشیدی برای خانه – آیا خانه شما برای پنل خورشیدی مناسب است؟

ااگر به دنبال نصب و راه اندازی پنل خورشیدی برای خانه خود هستید،احتمالا سوالاتی برای شما پیش آمده است:

  • آیا نصب و راه اندازی پنل خورشیدی خانگی به صرفه است؟
  • آیا سقف خانه من نصب و قرارگیری برای پنل های خورشیدی خانگی مناسب است؟
  • آیا درآمد حاصل از فروش برق تولید شده پنل خورشیدی خانگی از سود بانکی بیشتر است؟
  • آیا سیستم خورشیدی خانگی به اندازه کافی برای مصرف خانه من برق تولید می کند؟
  • چه کسانی بهترین پنل خورشیدی خانگی را با بهترین ضمانت عرضه می کنند؟

پنل خورشیدی برای خانه

در این مطلب چند سوال اساسی از تمام کسانی که علاقمند به استفاده از سیستم خورشیدی برای تامین برق منزل خود هستند می پرسیم تا مطمئن شوند خانه آنها کاندیدای مناسبی برای سیستم خورشیدی است.

 

1.قبض برق شما چقدر است؟ درآمد پنل خورشیدی برای خانه کمتر نباشد.

دانستن این که چه مقدار برای انرژی منزل خود پرداخت می کنید اولین قدم برای ارزیابی مناسب بودن یا نبودن خانه شما برای سیستم خورشیدی است.

سوال اصلی اینجاست که آیا پولی برای شما ذخیره می کند؟در بعضی مناطق برق بسیار گران است.برای بعضی از صاحبین خانه ها قبض برق به هزینه ماهیانه وحشتناکی تبدیل شده است.هدف اصلی این است که انرژی خورشیدی برای کسی که ماهیانه حداقل 100 هزار تومان قبض برق دارد حس به صرفه بودن را القا کند.چرا؟چون با استفاده از انرژی جایگزین و هزینه های اولیه آن،بازگشت سرمایه قابل توجهی برای مصرف کننده ایجاد شود.به عنوان نمونه احداث یک نیروگاه خورشیدی 5 کیلووات ماهانه 700 هزار تومان درآمد به همراه دارد.پس اگر قبض برق شما از این مقدار بیشتر باشد باید به فکر احداث نیروگاه خورشیدی خانگی در مقیاس بالاتر باشید.

  لیست نیروگاه های تجدیدپذیر در حال بهره برداری در ایران

 

2.چه نوع سقفی دارید؟

پنل های خورشیدی خانگی برای سقف هایی مثل کامپوزیت،آسفالت سیمانی،سفال سخت،فلز ایستاده که مواد با دوام و محکمی دارند بسیار مناسب هستند.برای سقف هایی با موادی مثل چوب و سنگلوخ هم می توانید پنل خورشیدی استفاده کنید اما باید یک تیم نصب حرفه ای انتخاب کنید که تجربه نصب بر روی این نوع سقف ها را داشته باشند.همچنین سخت افزار های نصبی که نصاب ها استفاده می کنند هم اهمیت دارد.در این خصوص اگر شک دارید پیشنهاد می کنم با با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

3.آیا نیاز به تعویض سقف خانه برای نصب پنل خورشیدی است؟

قبل از نصب پنل های خورشیدی،تعویض سقفی که آخرای عمرش را می گذراند،ایده خوبی است،چون پنل ها تا 30 سال عمر می کنند و قطعا تمایل نخواهید داشت که آن ها را از بین ببرید.پنل های خورشیدی باید روی سقف هایی که شرایط مناسبی دارند و نیاز به تعویض آن ها در آینده نزدیک نیست،نصب شوند.با در نظر گرفتن هزینه نصب مجدد پنل ها بعد از چیزی حدود 5 سال،ارزش آن را دارد که ابتدا به فکر تعمیر یا تعویض سقف خود قبل از نصب پنل ها باشید.

 

4.چه مقدار نور خورشید به سقف شما می تابد؟

برای مناسب بودن خانه شما برای پنل های خورشیدی،میزان تابش وارده بر سقف شما اهمیت دارد.هنگامی که با یک متخصص نصب پنل ها به توافق رسیدید،حتما درخواست بازدید از محل خود را از نصاب بخواهید.متخصصین نصب سقف شما را از لحاظ موقعیت جغرافیایی(بهترین حالت برای تولید بیشتر پنل ها قرار گرفتن رو به جنوب است)،زوایای سقف و سایه اندازی اشیای محیطی بررسی می کنند که مطمئن شوند بیشترین نور خورشید به آن برسد.هر چقدر نور مستقیم بیشتری به سقف شما برسد،برق بیشتری تولید می شود.البته این مقادیر باید در طی روزهای مختلف هر سال محاسبه شود.علاوه بر مقدار تابش باید مقدار سایه ی ایجاد شده توسط سایر عناصر نیز شبیه سازی شود.

  قیمت روز پنل های خورشیدی - هفته آخر تیر 97

 

5.وضعیت آب و هوایی منطقه شما به چه شکل است؟

برق خورشیدی در هر نوع آب و هوایی می تواند تولید شود.از مناطق بارانی مثل گیلان و مازندران گرفته تا مناطق بسیار گرم مثل اهواز و بندرعباس.با جست و جو در وبسایت همیار سولار می توانید از پتانسیل شهرهای مختلف ایران برای احداث نیروگاه خورشیدی خانگی مطلع شوید.

پنل های خورشیدی با کیفیت هم نور مستقیم و هم غیر مستقیم را به برق تبدیل می کنند،بنابراین حتی در روزهای ابری نیز کار خواهند کرد هر چند به مراتب تولید بسیار پایین تری خواهند داشت.

 

6.آیا کشاورز هستید و برای آبیاری نیاز به پمپ آب خورشیدی دارید؟

نسل جدید تجهیزات برقی که با انرژی خورشیدی کار میکنند از جمله آبگرمکن های خورشیدی، و پمپ آب خورشیدی مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. نصب آسان و بی دردسر، عدم تولید آلاینده و کاهش هزینه سوخت از جمله ویژگی های این تجهیزات میباشد. پمپ آب خورشیدی به طور خاص مورد توجه کشاورزان قرار گرفته و هم اکنون حتی در مناطق شمالی که روزهای آفتابی کمتری هم دارند در حال استفاده است.

12 دیدگاه در “پنل خورشیدی برای خانه – آیا خانه شما برای پنل خورشیدی مناسب است؟

  1. یکی گفت:

    درود بر شما،
    آیا در دوره های آموزشیتون بانوان هم معمولا استقبال می کنند و معمولا در کلاسها حضور دارند؟
    خواهرم و خودم مایلیم شرکت کنیم ولی خواهرم با شرایطی که تنها خانم دوره باشند راحت نیستند. از این نظر می پرسم.

    1. پشتیبان همیار گفت:

      سلام و درود بله بانوان هم در دوره حضور دارند و استقبال خوبی میکنند هیچ مشکلی نیست و پس از این دوره 5 روزه آزمون گرفته میشه در صورت قبولی مدرک فن حرفه ای براتون صادر میشه
      مشاهده دوره برق خورشیدی

  2. امین امانی گفت:

    من کرمانشاه هستم چنانچه در شهر من دوره ای برگزار بشه حتما” شرکت میکنم

    1. امیرحسین ماجانی گفت:

      برگزاری دوره منوط به حد نصاب رسیدن افراد شرکت کننده میباشد

  3. امین امانی گفت:

    با سلام من تازه با این سایت آشنا شدم مطالب خیلی عالی است و من که قبلا” دوره انرژیهای نو رو در فنی حرفه ای دیدم با مطالب خیلی جدید و مفیدی برخورد کردم

    1. امیرحسین ماجانی گفت:

      موفق باشید

  4. اسماعیل گفت:

    سلام . حد اقل مساحتی که برای نصب پنل ها مورد نیاز هست چه مقدار می باشد؟

    1. رضا نصرالهی گفت:

      به ازای هر کیلوات ۱۰-۱۲ مترمربع فضا نیاز دارید.

  5. پرویز گفت:

    سلام چگونه هزینه تامین برق منزل را با پنل خورشیدی حساب کنیم و اینکه ایا با پنل های خورشیدی کولر گازی روشن میشه و تاسیسات مربوط به پنل ها مقاومت کافی تو گرمای خوزستان رو دارند

    1. رضا نصرالهی گفت:

      سلام
      استفاده از کولر گازی امکان پذیر نیست.
      برخی از سیستم های خورشیدی مقاومت گرمایی خوبی ندارند هنگام خرید مراقب باشید.

  6. سعید گفت:

    سلام
    با توجه به مطالب دیگر، اگر یک خانه داشته باشیم و بخواهیم هم برق خانه را تامین کنیم و هم اضافه بر تولید را به شبکه بفروشیم یا در باتری ذخیره کنیم، سیستم مورد نظر در نرم‌افزار باید منفصل از شبکه طراحی شود یا متصل به شبکه؟
    ممنون

    1. مهندس رضا نصرالهی گفت:

      در ایران این روش صرف اقتصادی نمی کنه.اما از آفگرید استفاده کنید و سانورتر بذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *